Inne usługi
Google Consent Mode v2
GCMv2 czyli aktualny sposób zarządzania zgodami użytkowników stron www
Google Consent Mode v2 (GCM v2) to zaktualizowany mechanizm Google do zarządzania zgodami użytkowników na wykorzystanie ich danych za pomocą plików cookies (ciasteczek). Dotyczy on takich usług Google jak Google Analytics, Google Ads oraz Google Tag Manager.
GCMv2 Consent Mode v2 to zaawansowane narzędzie, które pozwala na dostosowanie sposobu gromadzenia danych zgodnie z preferencjami użytkowników. Aktualizacja pozwala na skuteczniejszą optymalizację kampanii reklamowych oraz dokładniejsze analizowanie ruchu na stronie, jednocześnie zapewniając ochronę prywatności użytkowników.
Google Consent Mode-V2 jest obowiązkowy dla właścicieli stron korzystających z usług Google do śledzenia użytkowników (takich jak Google Analytics, Google Ads) w UE/EOG od marca 2024, którzy chcą utrzymać pełny dostęp do funkcji personalizacji reklam i przeprowadzania dokładnej analizy.
Korzyści wynikające z Consent Mode v2
-
Zgodność z przepisami
Nowa wersja Consent Mode jest dostosowana do wymagań prawnych EOG dotyczących przetwarzania i zbierania plików cookie.
-
Optymalizacja reklam
Dodatkowe tryby zgody (ad_user_data i ad_personalization) umożliwiają bardziej efektywną optymalizację reklam i śledzenie konwersji.
-
Lepsza ocena wymagań użytkowników
Dokładniejsze dane ułatwiają dostosowanie wydatków na reklamę oraz pozwalają lepiej rozumieć potrzeby użytkowników.
Co trzeba wiedzieć o GCMv2?
-
Z czego wynika Consent Mode v2?
Mechanizm Consent Mode v2 jest wynikiem wytycznych określonych przez Unię Europejską w regulacji Digital Markets Act, która weszła w życie w marcu 2024 roku. Nakłada ona na największe podmioty w dziedzinie marketingu internetowego (m.in. Google, Meta) obowiązek przetwarzania danych użytkowników wyłącznie po wyrażeniu przez nich jednoznacznej zgody.
-
Co nowego jest w Google Consent Mode v2?
Podstawową zmianą w GCM v2 (w porównaniu do poprzedniej wersji GCM) są dwa dodatkowe parametry zgód: ad_user_data i ad_personalization, związane z reklamami i personalizacją. Umożliwiają one użytkownikowi jeszcze większą kontrolę na tym, jakie dane udostępnia odwiedzanej stronie internetowej:
- ad_user_data służy do określania, czy dane użytkownika mogą być wykorzystywane do celów reklamowych,
- ad_personalization służy do określania, czy dane użytkownika mogą być wykorzystywane w reklamach spersonalizowanych, np. w remarketingu.
-
Co się stanie bez wdrożenia Consent Mode v2?
- Brak możliwości gromadzenia i modelowania danych o użytkownikach przez Google: analizy ruchu i raporty Google Analytics stają się praktycznie bezużyteczne, a remarketing niemożliwy.
- Utrudnione lub niemożliwe optymalizowanie kampanii Google Ads: bez możliwości zbierania danych o nowych użytkownikach listy odbiorców nie są aktualizowane — a to na nich opierają się działania remarketingowe.
- Utrudnione mierzenie konwersji: Google nie będzie mógł ocenić, które reklamy i kampanie Google Ads mają najlepsze wyniki, i w które warto dalej inwestować.
- Budżet reklamowy Google Ads będzie „przepalany”: algorytm Google będzie ustalał stawki za wyświetlenia i/lub kliknięcia korzystając z niepełnych danych.
- Słabsza widoczność w Google: brak zgodności może obniżyć na pozycję strony internetowej w Google.
- Niezgodność z przepisami RODO: naruszenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych grozi surowymi karami finansowymi.
-
Co trzeba wykonać na stronie www, aby zachować zgodność z CM v2?
Na stronie internetowej należy wdrożyć tryb zgody uwzględniający nowe parametry „ad_user_data” i „ad_personalization”. Tagi automatycznie dopasowują swoje zachowanie do wyborów podjętych przez użytkownika na stronie (w banerze zgód).
Najlepszy sposób wprowadzenia nowego trybu polega na skorzystaniu z platform do zarządzania zgodami (CMP), które oferują certyfikowani partnerzy Google specjalizujący się w tej dziedzinie. Proponujemy wdrożenie narzędzia jednego z takich partnerów - firmy Cookie Script.
Cookie Script oferuje CMP dostosowaną do regulacji dotyczących ochrony danych i prywatności. To gotowy baner zgody z informacjami, w jaki sposób i dlaczego dane użytkowników mogą być wykorzystywane, a także jacy partnerzy mogą ewentualnie z nich jeszcze korzystać. Jest to rozwiązanie płatne, na bieżąco dostosowywane do obowiązującego prawa w zakresie ochrony danych osobowych.
Koszty wdrożenia i abonament
W skład planów cenowych wchodzi:
- Abonament za baner uzyskiwania zgody na pliki cookies autoryzowanego Partnera Google Consent Management Platform firmy Cookie Script.
- Polityka prywatności strony www wraz z jej aktualizacją w przypadku zmian w prawie krajowym lub unijnym.
Plany cenowe | Plan Lite 199 zł/rok |
Plan Standard 299 zł/rok |
Plan Plus 599 zł/rok |
---|---|---|---|
Polityka prywatności (wraz z bieżącą aktualizacją) | |||
Podstawowe narzędzia GDPR (RODO) | |||
Ilość skanowanych stron na 1 domenę | 100 | 1000 | 3000 |
Liczba obsługiwanych języków | 34 | 34 | 34 |
Nielimitowane miesięczne odsłony strony | |||
GEO-targeting | |||
Możliwość dostosowania wyglądu baneru | |||
Automatyczne skanowanie strony co 1 miesiąc | |||
Automatyczne blokowanie skryptów | |||
Wszystkie wymagane narzędzia GDPR (RODO) | |||
Zaawansowane raporty | |||
Rejestracja zgód użytkowników |
|
||
Integracja z IAB Europe Transparency i Consent Framework 2.0 |
Dopasuj plan cenowy do potrzeb Twojej firmy!
- Plan Lite – odpowiedni dla małych stron z podstawową funkcjonalnością (mogą korzystać z narzędzia do śledzenia użytkowników Google Analytics).
- Plan Standard – odpowiedni dla średniej wielkości stron korzystających z usług Google do śledzenia użytkowników takich jak Google Analytics i Google Ads.
- Plan Plus – odpowiedni dla dużych stron korzystających z usług Google do śledzenia użytkowników takich jak Google Analytics i Google Ads.
Inne koszty
Wdrożenie banera Cookie Script na stronie www (opłata jednorazowa) – 299 zł